Siirry sisältöön
Naisten Linja

Naisten puolella.
Väkivaltaa vastaan.

Onko sinua satutettu teknologian avulla?

[email protected] ja chattiin voit ottaa yhteyttä silloin, kun digitaalinen väkivalta tai verkkohäirintä mietityttää. Tilanne voi olla tuore tai siitä voi olla jo aikaa. Voit olla yhteydessä, vaikket ihan tiedä, mistä aloittaa.

[email protected] joka keskiviikko klo 12-14

Chat-ikkuna avautuu sivun alalaidasta

[email protected] joka torstai klo 12-14

Numerossa 0800 02400

[email protected] vastaa [email protected] työntekijä. Keskustelut ovat luottamuksellisia eikä ip-osoitteesi tule missään vaiheessa Naisten Linjan tietoon. Puhelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Kenelle [email protected] on tarkoitettu?

[email protected] voit olla yhteydessä, kun digitaalinen väkivalta tai verkkohäirintä mietityttävät. Voimme olla tukena esimerkiksi tilanteessa, jossa...

  • koet häirintää tai vähättelyä somessa
  • kumppanisi painostaa näyttämään viestejä
  • pelkäät, että kuviasi levitetään muille
  • saat häiritseviä tai pelottavia viestejä
  • joku mustamaalaa sinua netissä

Sinua on ehkä loukattu verkkoympäristössä tai tilanteesi liittyy teknologiaan jollain toisella tavalla. Mikään kokemus ei ole liian vähäpätöinen jaettavaksi.

Ajankohtaista!

Naisten Linja järjestää syys-lokakuussa 2021 vertaistukiryhmän poliittisesti aktiviisille naisille, joihin on kohdistettu verkkohäirintää ja vihapuhetta. Ryhmä järjestetään yhteistyössä Mieli ry:n ja NYTKIS ry:n kanssa. Lue lisää täältä.

Millaista tukea [email protected] on tarjolla?

Usein vaikeasta kokemuksesta kertominen helpottaa oloa. [email protected] päivystää teknologiavälitteiseen väkivaltaan erikoistunut ammattilainen. Päivystäjä voi auttaa sinua sanoittamaan kokemustasi ja ymmärtämään väkivallan seurauksia. Hän voi myös kertoa tarjolla olevista palveluista ja ohjeistaa, minne kannattaa olla yhteydessä. Keskustelussa käydään monesti läpi myös tietoturvaan, tekojen raportointiin ja rikosprosessiin liittyviä kysymyksiä.

[email protected] voit ottaa yhteyttä myös silloin, jos olet huolissasi läheisestäsi, kaipaat konsultaatiota digitaalista väkivaltaa koskevassa asiakastilanteessa tai pohdit verkkohäirintään liittyviä kysymyksiä esimerkiksi työnantajan tai esimiehen roolissa.

Voit lähettää myös nettikirjeen

Voit jättää myös Naisten Linjan Nettikirjepalveluun kirjeen, joka koskee digitaalista väkivaltaa ja verkkovihaa. Laitathan kirjeen otsikkoon tunnisteen “TURVAVERKKO”. Suosittelemme, että käytät kysymystä lähettäessäsi turvallista konetta / puhelinta ja selaimesi yksityisyydensuojatilaa (privacy mode tai incognito mode).

Kerrothan kirjeessä mahdollisimman tarkasti, millaista digitaalista väkivaltaa tai verkkovihaa olet kokenut, mitä kautta (some, sähköposti, pikaviestipalvelut jne) väkivallanteot ovat tapahtuneet, millaisia vaikutuksia teoilla on ollut sinuun ja millaista tukea koet tarvitsevasi.

Digitaalista väkivaltaa ja verkkovihaa käsitteleviin nettikirjeisiin vastaa hankkeen työntekijä. Vastauksen voit noutaa käyttäjätunnuksellasi palvelusta viimeistään kolmen viikon kuluttua kysymyksen jättämisestä. Vastaamme kaikkiin kirjeisiin kuitenkin mahdollisimman pian.

Yksityisyytesi on meille tärkeää

Kaikki [email protected] palvelut ovat maksuttomia ja anonyymejä. Hankkeen työntekijä kirjaa jokaisesta yhteydenotosta palveluseurantalomakkeen, johon kirjataan yhteydenotoista tietoja anonyymisti. Lomakkeissa kysytään mm. yhteydenottajan kokeman väkivallan muodoista, milloin väkivaltaa on tapahtunut ja siitä, mistä muualta yhteydenottaja on mahdollisesti saanut tukea tilanteen selvittämiseen ja sen käsittelemiseen. Naisten Linja ei kirjaa yhteydenottajista mitään henkilöllisyystietoja, vaikka ne tulisivat yhteydenotossa ilmi.

Palveluseurannan avulla saamme tärkeää tietoa digitaalisen väkivallan ja verkkovihan yleisyydestä, niiden aiheuttamasta tuen tarpeesta sekä palvelujemme tarkoituksenmukaisuudesta. Raportoimme palvelutilastoistamme vuosittain rahoittajallemme Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselle STEA:lle. Yksittäisiä lomakkeita pääsevät tarkastelemaan vain Naisten Linjan vaitiolovelvolliset työntekijät, eikä yksittäisistä yhteydenottajista raportoida eteenpäin kolmansille osapuolille. Emme kerää henkilökohtaisia tietoja verkkosivuillamme käyvistä käyttäjistä. Käytämme Google Analytics -työkaluja tilastointiin, kuten siihen, kuinka monta vierailijaa sivuillamme käy kuukausittain.