Oletko kokenut väkivaltaa verkon välityksellä?
Uhkaako joku sinua intiimikuvien jakamisella? Seuraako väkivaltainen kumppani puhelimesi sijaintitietoja? Onko sometileillesi murtauduttu? Käyttääkö ex-puoliso teknologiaa hyväkseen vainoamisessa?
Naisten Linjan digitaalisen väkivallan palvelut auttavat silloin, kun digitaalinen väkivalta, verkkohäirintä, kuvien levittämisellä uhkaaminen, viesteillä vainoaminen tai muu teknologiaan liittyvä tilanne huolettaa. Palveluissa vastaa digitaalisen väkivallan asiantuntija. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.
Naisten Linjan ajanvaraus auttaa digitaalisen väkivallan kysymyksissä ja tilanteissa, joissa väkivaltaa tehdään teknologian ja verkon välityksellä.
Meiltä voit kysyä neuvoa hyvin matalalla kynnyksellä. Sitä varten olemme täällä.
Autamme mm. seuraavissa tilanteissa
- olet kokenut häirintää tai vähättelyä somessa
- kumppanisi painostaa näyttämään viestejä
- pelkäät, että kuviasi levitetään muille
- saat häiritseviä tai pelottavia viestejä
- joku mustamaalaa sinua netissä
- pelkäät, että eksä on murtautunut tilillesi
- koet rasistista kommentointia netissä
- olet joutunut häirinnän kohteeksi peliyhteisöissä
Millaista tukea digitaalisen väkivallan palveluissa on tarjolla?
Sinua on ehkä loukattu verkkoympäristössä, tai tilanteesi liittyy teknologiaan jollain toisella tavalla. Mikään kokemus ei ole liian vähäpätöinen jaettavaksi.
Etkö ole varma onko kokemuksesi digitaalista väkivaltaa tai verkkohäirintää? Ota yhteyttä, niin pohditaan asiaa yhdessä. Tilanne voi olla tuore tai siitä voi olla jo aikaa. Voit olla yhteydessä, vaikket ihan tiedä, mistä aloittaa.
Usein vaikeasta kokemuksesta kertominen helpottaa oloa. Digitaalisen väkivallan palveluissa päivystää teknologiavälitteiseen väkivaltaan erikoistunut ammattilainen. Asiantuntija voi auttaa sinua sanoittamaan kokemustasi ja tunteitasi sekä ymmärtämään väkivallan seurauksia.
Asiantuntijan kanssa käydään läpi tietoturvaan, yksityisyyden suojaamiseen, turvallisuuteen ja väkivallan rajaamiseen liittyviä asioita sekä tekojen raportointiin ja rikosprosessiin liittyviä kysymyksiä. Annamme ohjausta myös muihin sinulle hyödyllisiin palveluihin liittyen.
Digitaalisen väkivallan palveluihin voit ottaa yhteyttä myös silloin, jos olet huolissasi läheisestäsi, kaipaat konsultaatiota digitaalista väkivaltaa koskevassa asiakastilanteessa, tai pohdit verkkohäirintään liittyviä kysymyksiä esimerkiksi työnantajan tai esihenkilön roolissa.
Meiltä on mahdollista saada myös maksuttomia koulutuksia digitaaliseen väkivaltaan liittyen.
Meidät tavoittaa myös sähköpostilla
Annamme neuvontaa digitaalista väkivaltaa kokeneille myös sähköpostitse. Osoitteemme on turvaverkko@naistenlinja.fi.
Mikäli työnkuvaasi liittyy digitaalisen väkivallan ja verkkohäirinnän teemoja ja toivot aiheesta koulutusta työyhteisöösi, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse. Tarjoamme koulutusta sekä digitaalista väkivaltaa kohdanneiden kanssa työtä tekeville että itse väkivaltaa tai sen riskiä työssään tai toiminnassaan kohtaaville.
Muistathan, että olemme turvanasi myös somessa
Teemme digitaalisen väkivallan vastaista työtä myös somessa. Tavoitat digitaalisen väkivallan asiantuntijan kätevästi yksityisviestillä Tiktokissa, Instagramissa ja Facebookissa.
Huomioithan yksityisyytesi ja tietoturvasi ennen yhteydenottoa!
Ole erityisen varovainen, jos on olemassa riski, että joku pääsee lukemaan sähköpostiasi tai seuraa toimintaasi verkossa.
Lue lisää: Näillä vinkeillä parannat tietoturvaasi
Lue myös: Turvaohjeita väkivaltaa kokeneelle
Yksityisyytesi on meille tärkeää
Kaikki Naisten Linjan digitaalisen väkivallan palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.
Emme säilytä henkilötietoja tarpeettomasti. Kaikki sähköpostit, puhelu- ja chat-tiedot, somekanavillamme lähetetyt yksityisviestit sekä ajanvarausjärjestelmään tallennetut varaustiedot poistetaan säännöllisesti. Yhteystietoja käytetään vain yhteydenoton toteuttamiseen. Yhteydenotot voivat tapahtua nimettömästi tai nimimerkillä.
Somekanavilla käytyjen keskustelujen säilyttämiseen ja käyttöön vaikuttaa myös kyseisen somealustan yksityisyyskäytännöt. Näihin emme voi vaikuttaa. Tutustuthan näiltä osin käyttämäsi somealustan omiin käytäntöihin.
Naisten Linjan työntekijöitä ja vapaaehtoisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Sen lisäksi meitä velvoittaa sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajia koskeva ilmoitusvelvollisuus muun muassa alaikäisiin kohdistuneisiin väkivaltarikoksiin ja lastensuojelun tarpeen selvittämiseen liittyen. Yhteydenottajan anonymiteetti voidaan purkaa vain niissä tilanteissa, joissa se on ilmoitusvelvollisuuden määrittämällä tavalla välttämätöntä.
Naisten Linjan työntekijä kirjaa yhteydenotoista palvelunseurantatietoja anonyymisti. Tietoja kerätään esimerkiksi koetun väkivallan muodoista, väkivaltakokemuksen kestosta, palveluohjauksesta ja siitä, millaista tukea yhteydenotossa on annettu. Naisten Linja ei kirjaa yhteydenottajista mitään yksilöiviä tietoja, vaikka niitä tulisi yhteydenotossa ilmi.
Palveluseurannan avulla saamme tärkeää tietoa digitaalisen väkivallan ja verkkovihan yleisyydestä, niiden aiheuttamasta tuen tarpeesta sekä palvelujemme tarkoituksenmukaisuudesta. Raportoimme palvelutilastoistamme vuosittain rahoittajillemme, kuten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselle STEA:lle. Yksittäisiä lomakkeita pääsevät tarkastelemaan vain Naisten Linjan vaitiolovelvolliset työntekijät, eikä yksittäisistä yhteydenottajista raportoida eteenpäin. Emme kerää yksilöiviä tietoja verkkosivuillamme käyvistä käyttäjistä.
Aiheeseen liittyvää sisältöä
Tukea ja neuvontaa
Oletko huolissasi omasta tai läheisesi tilanteesta? Ethän jää yksin. Olemme täällä sinua varten.