18.12.2024
Naisten Linjan kampanja tekee näkyväksi sen, mitä tapahtuu, jos väkivaltatyöstä leikataan
63 prosenttia Naisten Linjalle tulevista puheluista jää vastaamatta. Naisten Linjan kampanja osoittaa riipaisevasti, mitä tapahtuu, kun väkivaltatyöstä leikataan. Kampanja on nähtävissä ja kuultavissa joulun alla Kampin kauppakeskuksessa.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa yli puolet naisista (57 %) on kokenut fyysistä väkivaltaa, sen uhkaa tai seksuaaliväkivaltaa. Valtakunnallisen ongelman karu totuus näkyy Naisten Linjalla, missä asiakkaita on enemmän kuin pystytään auttamaan.
– Naisten Linjalle tulevien yhteydenottojen määrä on jatkuvassa kasvussa. Tälläkin hetkellä yli puolet puheluista jää vastaamatta, chatissa keskustelua voi joutua odottamaan jopa tunnin ja vertaistukiryhmiin on enemmän tulijoita kuin mitä pystytään ottamaan vastaan, Naisten Linjan varainhankinta- ja talouspäällikkö Elina Lakso kertoo.
Julkisen tuen väheneminen uhkaa toiminnan jatkuvuutta
Naisten Linjan saama julkinen rahoitus on jo pitkään ollut toiminnan tarpeeseen nähden alimitoitettua. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n tuoreen avustusehdotuksen mukaan Naisten Linjan avustukseen kohdistuu ensi vuonna kolmen prosentin leikkaus. Vaikka leikkaus on prosenteissa maltillinen, on sen vaikutus merkittävä. Korkea inflaatio ja alv-kannan nosto heikentävät entisestään järjestön taloutta.
Rahoituksen tulevaisuuteen liittyy myös paljon epävarmuutta. Tiedossa on kuitenkin se, että hallituskauden loppuun mennessä sote-alan järjestöjen rahoituksesta tullaan leikkaamaan jopa kolmannes.
Kuka vastaa, jos kukaan ei vastaa?
Mainostoimisto hasan & partners ja Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat yhdistivät voimansa ja loivat Naisten Linjalle pro bono -kampanjan tämän kirjaimellisesti elintärkeän aiheen tueksi.
Kampanja, joka on nähtävissä ja kuultavissa joulun alla kauppakeskus Kampissa Helsingissä, lanseerattiin leffasalin pimeydessä Finnkinon ja Cinemansen tarjoamassa Woman of the Hour -elokuvan kutsuvierasnäytöksessä väkivallan vastaisella viikolla 28. marraskuuta.
Lanseeraus oli vaikuttava audiovisuaalinen kokemus ennen elokuvanäytöksen alkua. Leffajuontaja oli juuri muistuttanut puhelinten sulkemisesta sekä leffarauhasta. Sitten elokuvan luultiin alkavan, mutta salissa alkoikin soida puhelin. Sitten soi toinen puhelin... ja kolmas. Alun ärsytys muuttui pian hermostuneeksi ja epämukavaksi nauruksi.
Seuraavaksi elokuvateatteriin piilotetut puhelimet saivat tuekseen surround-ääniraidan, ja koko sali tuntui värisevän ja pirisevän – pysähtyen sitten kuin seinään. Valkokankaalle ilmestyi pysäyttävä viesti “Kuka vastaa, jos kukaan ei vastaa?”, mikä veti salin hiljaiseksi.
Kuvassa Turun Ammattikorkeakoulun mainonnansuunnittelun opisekelijat Kelly Nurm, Anni Kämäräinen, Sonja Säkkinen, Aada Härkönen, Kasperi Paananen
Yhteistyö mahdollisti kampanjan
Pro bono -voimin toteutettu kampanja osoitti, mitä kaikkea voidaan saavuttaa, kun eri toimijat yhdistävät voimansa merkityksellisen asian puolesta.
– Tämä yhteistyö kumppaneiden kanssa on ollut korvaamatonta. Ilman apua mikään vastaava ei olisi ollut mahdollista, sillä Naisten Linjalla ei ole mainontaan tarvittavaa budjettia. Tämä kampanja merkitsi valtavan paljon Naisten Linjalle, meidän vapaaehtoisille ja väkivaltaa kokeville naisille, Elina Lakso sanoo.
Mukana kampanjaa mahdollistamassa olivat hasan & partnersin, opiskelijoiden, Finnkinon ja Cinemansen lisäksi äänisuunnittelusta ja -tuotannosta vastanneet Soundart sekä Humina, kuvausseinän toteuttanut Brawo, goodiebagit tarjonnut Depend Cosmetics sekä mainospintansa kampanjalle lahjoittanut Clear Channel.
– Oli heti selvää, että me Finnkinolla lähdemme tukemaan tätä tärkeää aihetta, asiakkuuspäällikkö Janita Lindberg Finnkinolta kertoo.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Elina Lakso
Varainhankinta- ja talouspäällikkö
050 554 3457
elina.lakso@naistenlinja.fi
Vastuualueet: Naisten Linjan taloushallinto ja varainhankinta, lahjoitukset, jäsenasiat