Naisten Linjalle tulee uusia asiakkaita päivittäin. Syyskuun aikana auttava puhelin soi yli neljäsataa kertaa. Noin puolet soittajista ei päässyt läpi, sillä linja oli varattu.
– Naisten kokema väkivalta on Suomessa vakava ongelma, sanoo Naisten Linjan vt. toiminnanjohtaja Elina Lakso.
Lakso vastaa siitä, että Naisten Linjan rahat riittävät väkivaltaa kokeneiden naisten ja tyttöjen auttamiseen. Tänä syksynä tehtävä ei ole ollut helppo.
Samaan aikaan kun Naisten Linjan asiakasmäärät ovat kasvaneet, Meta ja Microsoft ovat kieltäneet poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan EU-maissa. Kielto vaikuttaa Naisten Linjan varainhankintaan ja viestintään: Teknologiayhtiöt katsovat naisten oikeuksista tiedottamisen ja väkivallasta ongelmana puhumisen kuuluvan yhteiskunnalliseen mainontaan.
Osa suomalaisista mediayhtiöistä käyttää Microsoftin mainonnanhallintajärjestelmää. Esimerkiksi Sanoma on joutunut rajoittamaan poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa digitaalisissa kanavissaan.
– Jopa sloganimme käyttäminen on kiellettyä, sillä siinä sanotaan, että olemme naisten puolella, väkivaltaa vastaan.
Naisten oikeudet näkyvät nyt vaatteissa
Mainostoimisto Hasan & Partnersin luova johtaja Ossi Honkanen tiimeineen pohti Naisten Linjan ongelmaa. He huomasivat, että teknologiayhtiöiden rajoitukset eivät kiellä tuotteiden mainostamista.
– Haastavan tilanteen ratkaiseminen luovalla tavalla on kannaltamme paras mahdollinen tapa auttaa. Kaupallinen luovuus on nyt valjastettu naisten oikeuksien ja sananvapauden avuksi, Honkanen sanoo.
Naisten Linja kiertää siis mainonnan rajoituksia paitojen avulla. T-paidat ja hupparit ovat myynnissä verkkokaupassa ja niitä mainostetaan Metan ja Microsoftin alustoilla. Paitoihin on kirjoitettu teknologiayhtiöiden estämiä viestejä. Yhdessä paidassa on Naisten Linjan slogan – Naisten puolella, väkivaltaa vastaan.
Tempauksen myötä paitojen myynnistä tuli pysyvä osa Naisten Linjan varainhankintaa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen on tehtävä varainhankintaa aiempaa enemmän valtionavustusten leikkausten vuoksi.
Vaikka rahoitusta leikataan ja väkivallan sallivien asenteiden sekä naisvihamielisyyden vahvistuminen yhteiskunnassa huolestuttavat Naisten Linjalla, Lakso on huomannut toisenlaistakin muutosta ilmapiirissä.
– Yritykset haluavat auttaa väkivaltaa kokeneita naisia ja tyttöjä, myös Hasan & Partners tarjosi asiantuntijuutensa meille ilmaiseksi.