Tukea ja neuvontaa

Yksityisyytesi on meille tärkeää

Tältä sivulta löydät tietoa Naisten Linjan palveluiden yksityisyydestä, Naisten Linjan ylläpitämistä rekistereistä sekä tietosuojasta.

Kaikki Naisten Linjan palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Emme säilytä henkilötietoja tarpeettomasti. Kaikki puhelu- ja chat-tiedot, sähköpostit, somekanavillamme lähetetyt yksityisviestit sekä ajanvarausjärjestelmään tallennetut varaustiedot poistetaan säännöllisesti. Yhteystietoja käytetään vain yhteydenoton toteuttamiseen. Yhteydenotot voivat tapahtua nimettömästi tai nimimerkillä.

Kun soitat Naisten Linjan auttavaan puhelimeen, puhelinnumerosi ei tule missään vaiheessa Naisten Linjan tietoon, eikä puheluita nauhoiteta. Naisten Linjalle soitetut puhelut eivät näy puhelinlaskusi erittelyssä.

Kun otat yhteyttä chat-palveluumme, IP-osoitteesi ei tule Naisten Linjan tietoon. Keskusteluhistoria katoaa sinulta, kun suljet keskustelun chat-ikkunan oikeasta yläkulmasta löytyvästä x-painikkeesta.

Jos laitat viestiä somessa

Somekanavilla käytyjen keskustelujen säilyttämiseen ja käyttöön vaikuttaa myös kyseisen somealustan yksityisyyskäytännöt. Näihin emme voi vaikuttaa. Tutustuthan näiltä osin käyttämäsi somealustan omiin käytäntöihin.

Jos tulet yksilövastaanotolle

Jos tulet yksilövastaanotolle, voit keskustella Naisten Linjan työntekijän kanssa siitä, millaisia tietoja ja miten sinusta tallennetaan. Tallennamme henkilötietoja vain perustellusta syystä, kun tietoja tarvitaan palvelun suunnitteluun, toteuttamiseen ja yhteydenpitoon.

Antamiasi henkilötietoja ei käsitellä muissa kuin yllämainituissa käyttötarkoituksissa. Tietojasi käsittelevät vain palvelua ylläpitävät Naisten Linjan työntekijät. Sinulla on oikeus saada tieto siitä, mitä tietoja sinusta tallennamme ja kuka käsittelee tietojasi. Voit lähettää tietopyynnön osoitteeseen toimisto@naistenlinja.fi.

Vaitiolovelvollisuus & ilmoitusvelvollisuus

Naisten Linjan työntekijöitä ja vapaaehtoisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Sen lisäksi Naisten Linjan työntekijöitä sitoo ilmoitusvelvollisuus alaikäisiin kohdistuneisiin väkivaltarikoksiin ja muihin lastensuojelullisiin huoliin liittyen. Yhteydenottajan anonymiteetti voidaan purkaa niissä tilanteissa, joissa se on ilmoitusvelvollisuuden määrittämällä tavalla välttämätöntä.

Akuutissa hätätilanteessa tai silloin kun tilanteessa herää lastensuojelullinen huoli, tai on syytä epäillä alaikäiseen kohdistuvaa rikosta, meillä on velvollisuus olla yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Poliisi voi tarpeen vaatiessa selvittää chat-yhteydenottajan IP-osoitteen. Pyrimme aina avoimuuteen ja toimimaan kanssasi yhteistyössä tällaisissa tilanteissa.

Millaisia tietoja kirjaamme puhelin- ja chat-palvelussa sekä somessa?

Naisten Linjan työntekijä tai vapaaehtoinen kirjaa puhelin- ja chat-palveluun sekä someen tulleista yhteydenotoista palvelunseurantatietoja anonyymisti. Tietoja kerätään esimerkiksi koetun väkivallan muodoista, väkivaltakokemuksen kestosta, palveluohjauksesta ja siitä, millaista tukea yhteydenotossa on annettu. Naisten Linja ei kirjaa yhteydenottajista mitään yksilöiviä tietoja, vaikka niitä tulisi yhteydenotossa ilmi.

Palveluseurannan avulla saamme tärkeää tietoa väkivallasta ja väkivallan yleisyydestä, sen aiheuttamasta tuen tarpeesta sekä palvelujemme tarkoituksenmukaisuudesta.

Raportoimme palvelutilastoistamme vuosittain rahoittajillemme, kuten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselle STEA:lle. Yksittäisiä lomakkeita pääsevät tarkastelemaan vain Naisten Linjan vaitiolovelvolliset työntekijät, eikä yksittäisistä yhteydenottajista raportoida eteenpäin.

Millaisia tietoja kirjaamme yksilövastaanotolla?

Yksilövastaanotolla voidaan kirjata erilaisia henkilötietoja (myös yksilöiviä tietoja) palvelun suunnittelun ja toteuttamisen mukaan. Myös näissä tapauksissa Naisten Linjaa sitoo vaitiolovelvollisuus sekä lastensuojelulain mukainen ilmoitusvelvollisuus. Voit aina pyytää, ettei tietojasi kirjata tai ne kirjataan nimettömästi.

Tallennamme tietoja siitä syystä, että niitä tarvitaan palveluiden toteuttamiseen ja yhteydenpitoon. Tietoihin pääsee käsiksi vain Naisten Linjan kautta, ja ne on suojattu ulkopuoliselta käytöltä. Henkilötietojasi pääsevät tarkastelemaan vain ne Naisten Linjan työntekijät, jotka tehtävään on määrätty. Sinulla on oikeus saada tieto siitä, mitä tietoja sinusta tallennamme ja kuka käsittelee tietojasi. Voit lähettää tietopyynnön osoitteeseen toimisto@naistenlinja.fi

Millaisia tietoja kirjaamme vertaistukiryhmistä?

Kun osallistut Naisten Linjan vertaistukiryhmään, säilytämme yhteystietosi ryhmän voimassaolon ajan. Tiedot sijaitsevat suojatulla palvelimella, ja niiden käyttöoikeus on vain niillä työntekijöillä, joiden toimenkuvaan ryhmätoiminta kuuluu.

Rekisteri sisältää kunkin ryhmän osallistujan etu- ja sukunimen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron (jos annettu rekisterinpitäjän tietoon) sekä paikkakunnan (ei osoitetta). Lisäksi rekisteri sisältää ilmoittautumislomakkeessa täytetyt tiedot motivaatiosta osallistua kyseiseen ryhmään. Ryhmän päätyttyä poistamme tiedot.

Millaisia tietoja kirjaamme Naistenlinja.fi -verkkosivun kävijöistä?

Emme kerää yksilöiviä tietoja verkkosivuillamme käyvistä käyttäjistä. Sivujen käytöstä tilastoidaan Google Analyticsin avulla mm. sivupyyntöjen ja vierailijoiden määrä, keskimääräinen ladattujen sivujen määrä, keskimääräinen sivuillamme vietetty aika ja suosituimmat sivut.

Selosteet ja rekisterit