Siirry sisältöön
Naisten Linja

Naisten puolella.
Väkivaltaa vastaan.

Onko sinua satutettu verkossa? Uhkaileeko joku sinua somessa?

Naisten Linjan digitaalisen väkivallan palvelut auttavat silloin, kun digitaalinen väkivalta, kuten verkkohäirintä, kuvien levittämisellä uhkaaminen, viesteillä vainoaminen tai muu teknologiaan liittyvä tilanne mietityttää. Palveluissa vastaa digitaalisen väkivallan asiantuntija. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Meiltä voit kysyä neuvoa hyvin matalalla kynnyksellä. Sitä varten olemme täällä.

Yhteydenotto ajanvarauksella

Ajanvarauspalvelustamme voit varata itsellesi sopivan chat- tai puhelinajan. Tarjolla on 30 minuutin ja 50 minuutin aikoja. Varauksen voi tehdä käyttäen nimimerkkiä (palvelu kysyy etu- ja sukunimeä, mutta sinun ei tarvitse käyttää oikeaa nimeäsi). Käytämme antamiasi yhteystietoja vain yhteydenottoon.

Chat-ajan varatessasi saat sähköpostiisi chat-linkin, josta pääset keskusteluun. Puhelinajan varatessasi soitamme sinulle antamaasi puhelinnumeroon.

Turvasi somessa

Teemme digitaalisen väkivallan vastaista työtä myös somessa. Tavoitat digitaalisen väkivallan asiantuntijan kätevästi yksityisviestillä Tiktokissa, Instagramissa ja Facebookissa.

Meidät tavoittaa myös sähköpostilla

Osoitteemme on turvaverkko@naistenlinja.fi.

Annamme neuvontaa digitaaliseen väkivaltaan myös kirjallisesti sähköpostitse.

Mikäli työnkuvaasi liittyy digitaalisen väkivallan ja verkkohäirinnän teemoja ja toivot aiheesta koulutusta työyhteisöösi, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse. Tarjoamme koulutusta sekä digitaalista väkivaltaa kohdanneiden kanssa työtä tekeville että itse väkivaltaa tai sen riskiä työssään tai toiminnassaan kohtaaville.

Huomioithan yksityisyytesi ja tietoturvasi ennen yhteydenottoa!

Ole erityisen varovainen, jos on riski, että joku pääsee lukemaan sähköpostiasi tai seuraa toimintaasi verkossa. Katso lisää ohjeita tietoturvakysymysten huomioimiseen täältä.

Kenelle digitaalisen väkivallan palvelut on tarkoitettu?

Voimme olla tukena esimerkiksi silloin, kun...

  • koet häirintää tai vähättelyä somessa
  • kumppanisi painostaa näyttämään viestejä
  • pelkäät, että kuviasi levitetään muille
  • saat häiritseviä tai pelottavia viestejä
  • joku mustamaalaa sinua netissä
  • pelkäät, että eksä on murtautunut tilillesi
  • koet rasistista kommentointia netissä
  • olet joutunut häirinnän kohteeksi peliyhteisöissä

Sinua on ehkä loukattu verkkoympäristössä tai tilanteesi liittyy teknologiaan jollain toisella tavalla. Mikään kokemus ei ole liian vähäpätöinen jaettavaksi.

Etkö ole varma onko kokemuksesi digitaalista väkivaltaa tai verkkohäirintää? Ota yhteyttä, niin pohditaan asiaa yhdessä. Tilanne voi olla tuore tai siitä voi olla jo aikaa. Voit olla yhteydessä, vaikket ihan tiedä, mistä aloittaa.

Millaista tukea digitaalisen väkivallan palveluissa on tarjolla?

Usein vaikeasta kokemuksesta kertominen helpottaa oloa. Digitaalisen väkivallan palveluissa päivystää teknologiavälitteiseen väkivaltaan erikoistunut ammattilainen. Asiantuntija voi auttaa sinua sanoittamaan kokemustasi ja tunteitasi sekä ymmärtämään väkivallan seurauksia. Keskusteluissa käydään usein läpi tietoturvaan, yksityisyyden suojaamiseen, turvallisuuteen ja väkivallan rajaamiseen liittyviä asioita sekä tekojen raportointiin ja rikosprosessiin liittyviä kysymyksiä. Annamme ohjausta myös muihin sinulle hyödyllisiin palveluihin liittyen.

Digitaalisen väkivallan palveluihin voit ottaa yhteyttä myös silloin, jos olet huolissasi läheisestäsi, kaipaat konsultaatiota digitaalista väkivaltaa koskevassa asiakastilanteessa tai pohdit verkkohäirintään liittyviä kysymyksiä esimerkiksi työnantajan tai esihenkilön roolissa. Meiltä on mahdollista saada myös maksuttomia koulutuksia digitaaliseen väkivaltaan liittyen.

Yksityisyytesi on meille tärkeää

Kaikki Naisten Linjan digitaalisen väkivallan palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Emme säilytä henkilötietoja tarpeettomasti. Kaikki sähköpostit, puhelu- ja chat-tiedot, somekanavillamme lähetetyt yksityisviestit sekä ajanvarausjärjestelmään tallennetut varaustiedot poistetaan säännöllisesti. Yhteystietoja käytetään vain yhteydenoton toteuttamiseen. Yhteydenotot voivat tapahtua nimettömästi tai nimimerkillä.

Somekanavilla käytyjen keskustelujen säilyttämiseen ja käyttöön vaikuttaa myös kyseisen somealustan yksityisyyskäytännöt. Näihin emme voi vaikuttaa. Tutustuthan näiltä osin käyttämäsi somealustan omiin käytäntöihin.

Naisten Linjan työntekijöitä ja vapaaehtoisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Sen lisäksi meitä velvoittaa sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajia koskeva ilmoitusvelvollisuus muun muassa alaikäisiin kohdistuneisiin väkivaltarikoksiin ja lastensuojelun tarpeen selvittämiseen liittyen. Yhteydenottajan anonymiteetti voidaan purkaa vain niissä tilanteissa, joissa se on ilmoitusvelvollisuuden määrittämällä tavalla välttämätöntä.

Naisten Linjan työntekijä kirjaa yhteydenotoista palvelunseurantatietoja anonyymisti. Tietoja kerätään esimerkiksi koetun väkivallan muodoista, väkivaltakokemuksen kestosta, palveluohjauksesta ja siitä, millaista tukea yhteydenotossa on annettu. Naisten Linja ei kirjaa yhteydenottajista mitään yksilöiviä tietoja, vaikka niitä tulisi yhteydenotossa ilmi.

Palveluseurannan avulla saamme tärkeää tietoa digitaalisen väkivallan ja verkkovihan yleisyydestä, niiden aiheuttamasta tuen tarpeesta sekä palvelujemme tarkoituksenmukaisuudesta. Raportoimme palvelutilastoistamme vuosittain rahoittajillemme, kuten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselle STEA:lle. Yksittäisiä lomakkeita pääsevät tarkastelemaan vain Naisten Linjan vaitiolovelvolliset työntekijät, eikä yksittäisistä yhteydenottajista raportoida eteenpäin. Emme kerää yksilöiviä tietoja verkkosivuillamme käyvistä käyttäjistä.